Przy jakiej temperaturze należy wymienić opony?

Nie należy czekać aż wiosna buchnie majem, by zdecydować się na zmianę opon zimowych na opony letnie. Każdy kierowca powinien to zrobić, jak temperatura na dworze podniesie  się powyżej 7 stopni Celsjusza i taka utrzymuje się  przez kilka dni. Opony letni budowane są ze specjalnej mieszaniny syntetycznego kauczuku z domieszka sadzy, co pozwala na znakomita przyczepność i elastyczność w  temperaturach dodatnich. Jednak w niskich temperaturach, mieszanka gumowa takiej opony letniej traci elastyczność i opony stają się twarde. W odróżnieniu od opon letnich, zimowe posiadają odmienna konstrukcję, a przede wszystkim do ich budowy używana jest inna mieszanka kauczuku z dodatkiem krzemu. Taki skład ogumienia pozwala na zachowanie optymalnej elastyczności w temperaturach poniżej zera stopni Celsjusza. Inna też niż w oponach letnich jest konstrukcja bieżnika.

Opona zimowa musi doskonale odprowadzać wodę , śnieg i błoto pośniegowe, a jednocześnie pozwalać kierowcy na pełną kontrole nad prowadzonym przez niego samochodem. Opony zimowe muszą utrzymywać przyczepność i tor jazdy nawet w najtrudniejszych warunkach zimowych. Specjalna konstrukcja, skład materiałowy surowca oraz rzeźba bieżnika opony letniej  to cechy,  które wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem w okresie wiosenno- letnim. Letnie opony częściej, niż zimowe, wyposażone są w bieżnik symetryczny. Powodem tego stanu rzeczy jest fakt, że ten rodzaj bieżnika nie sprawdza się w warunkach zimowych.  Symetryczny bieżnik można rozpoznać po tym, że obie jego połowy są identyczne – dlatego też symetryczne opony można montować w dowolny sposób. Główną zaletą tego typu opon jest wysoki komfort akustyczny, jaki zapewniają. Dodatkowo zmniejszają opory toczenia, co w rezultacie obniża również zapotrzebowanie samochodu na paliwo i wydłuża okres efektywnego użytkowania opon. Opony letnie, czy zimowe są tym elementem w samochodzie, który zapewnia odpowiednią przyczepność do nawierzchni, a tym samym stabilność samochodu.